Un enoriaș i-a bătut obrazul lui ÎPS Calinic pentru că și-a permis să fotografieze nesimțirea oamenilor când a inspectat discret o parohie: „Morţii dumneavoastră au fost îngropaţi de două ori: o dată sub pământul reavăn al ţării şi o dată sub gunoaie”

Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, ÎPS Calinic, se arată deschis comunicării cu cetățenii răspunzându-le la întrebări și la înștiințările cu privire la unele probleme. Pentru a ușura această comunicare, Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților publică zilnic mesaje între oameni și ÎPS Calinic pe site-ul eparhiei la rubrica „Răspunsul ierarhului”.

Un bărbat s-a arătat complet nemulțumit de modul în care Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților vizitează parohiile din județ, respectiv discret, fără a atrage prea mult atenția lăudându-se în fața credincioșilor că a binevoit să le treacă pragul cu ocazia unei inspecții.

C.O. (n.r. - abrevierea numelui bărbatului) i-a reproșat Arhiepiscopului Sucevei și Rădăuților faptul că nu își face treaba bine și că nu îi respectă pe credincioși. Cel dintâi i-a bătut obrazul ÎPS Calinic pentru că ierarhul a făcut două vizite la o biserică ortodoxă ucraineană din județul Suceava fără a intra în lăcașul de cult și fără a interacționa cu enoriașii.

De asemenea, bărbatul respectiv s-a arătat nemulțumit pentru că ÎPS Calinic a fotografiat cimitirul bisericii respective fără a-l înștiința pe preotul lăcașului de cult.

Cel mai probabil, nemulțumirile lui C.O. au fost alimentate și de către preotul bisericii ortodoxe ucrainene vizate, care se pare că-și varsă frustrările în fața enoriașilor.

MESAJUL CETĂȚEANULUI C.O.

„Hristos a înviat, Înaltpreasfinţia Voastră! În această lume tristă, a devenit un obicei relaxant să urmărim aventurile Înaltpreasfinţiei Voastre! Duminică, după Sf. Liturghie, părintele nostru a făcut cunoscut credincioșilor că ierarhul Sucevei regăţene a vizitat pentru a doua oară comuna noastră: prima data în timpul Sf. Liturghii când nici nu a binevoit să salute pe cei prezenți și sâmbătă când ne-a fotografiat cimitirul fără să anunțe pe paroh.

Noi suntem o parohie ortodoxă ucraineană și suntem obișnuiți să respectăm clerul și cerem să fim respectați deoarece suntem cetățeni ai României cu drepturi depline.

Faptul că nu ați vorbit cu noi, cei care eram în biserică, nu ne-a supărat prea mult deoarece vedem că așa procedați și cu românii. Faptul că nu ați slujit în nicio parohie de când ați fost impus în locul Sfântului Părinte vlădica Pimen, arată că tratați cu același dispreț și pe români și pe ucraineni (afară de ... care vă laudă în fiecare zi cu speranța că ...!)

Bine a subliniat părintele în predică: <Adevărat, adevărat zic vouă: Cel ce nu intră pe ușă, în staulul oilor, ci sare pe aiurea, acela este fur și tâlhar. Iar cel ce intră prin ușă este păstorul oilor. Acestuia portarul îi deschide şi oile ascultă de glasul lui, și oile sale le cheamă pe nume şi le mână afară. Şi când le scoate afară pe toate ale sale, merge înaintea lor, și oile merg după el, căci cunosc glasul lui. Iar după un străin, ele nu vor merge, ci vor fugi de el, pentru că nu cunosc glasul lui.> (Ioan 10, 1-5).

Cu respectul cuvenit mitrei pe care o purtați, vă rugăm să ne spuneți:

1. De ce în această inspecţie nu v-a însoțit specialistul în pompe funebre adus de aiurea, ... care încasează - se vorbește - un salariu de 7000 lei pe lună. Cu ce se ocupă dumnealui? Face inventarul decedaților și controlul de calitate a gropilor?

2. După ce ați confiscat jumătate din dividentele de la păduri, doriți să naționalizați și cimitirele? Cimitirele sunt proprietatea parohiilor sau, în marea majoritate a cazurilor, a primăriilor şi în ele se îngroapă și cei de alte religii. Câte sunt proprietatea Arhiepiscopiei?

3. De ce refuzați să stați de vorbă cu preoții și credincioșii atunci când vă plimbați prin județul Suceava? Credeți că vizitele pastorale se fac din fuga mașinii? Vă înșelați!

4. Vă mulțumesc pentru răspuns.”

RĂSPUNSUL ÎPS CALINIC

„Adevărat a înviat! Stimate domnule, întrebărilor dumneavoastră ar trebui să le răspund doar atunci când voi constata că vă respectaţi morţii şi faceţi curat la mormintele lor în cimitire. Căci, din felul în care arată cimitirele, respectiv unele morminte, – întrucât se poate observa că vă este cunoscut că în Săptămâna Luminată am preferat să vizitez cimitirele, şi am vizitat peste 200, în schimbul altor vizite –, am constatat că morţii dumneavoastră au fost îngropaţi de două ori: o dată sub pământul reavăn al ţării şi o dată sub mormanele de gunoaie care le guvernează.

Ştiţi, evreii aveau în afara zidurilor cetăţii o groapă în care aruncau gunoaiele şi care se numea gheenă; în România se numeşte vărsătoare. Cam aşa arată, din păcate, unele dintre cimitirele eparhiei din care faceţi parte. Nu credeţi? Vă aştept la Centrul Eparhial să vă prezint fotografiile deja arhivate, unele trimise chiar de credincioși. Sigur, acum, din respect faţă de credincioşii acestei eparhii, nu voi posta nicio fotografie pe site-ul Arhiepiscopiei şi nici nu voi pomeni numele vreunei parohii, deşi modul dumneavoastră justiţiar, ca să nu îl numesc altfel, în care îmi adresaţi întrebările ar merita o astfel de dezvăluire.

Stimate domnule, pentru informarea dumneavoastră, când intru într-un cimitir eu am certitudinea că este un loc sfânt şi aceasta pentru că, printre cei care îşi dorm somnul de veci, mulţi dintre ei sunt sfinţi. Da, aşa cum citiţi, sfinţi! Sunt copii sfinţi, sunt mame sfinte, sunt taţi sfinţi; într-un cuvânt: sunt oameni sfinţi! Cei care şi-au abandonat rudele de Dincolo nu au însă o astfel de certitudine. De unde această constatare? Simplu! Din felul în care arată cimitirele, respectiv mormintele celor strămutaţi la Domnul, ale căror rude sau ai căror semeni trec cu indiferenţă pe lângă ele. Mergeţi în Elveţia sau Germania să vedeţi cum arată un cimitir, deşi respectivii, protestanţi fiind, nu au cultul morţilor! Din acest punct de vedere, vorba Sfântului Voievod Ştefan cel Mare, <sunt mai creştini decât creştinii>.

Şi acum să vă răspund întrebărilor dumneavoastră.

1. De obicei, în vizitele pastorale eu aleg cu cine să merg în teren, mai ales atunci când personalul de la Centrul Eparhial este liber, aşa cum s-a întâmplat în Săptămâna Luminată; nici dumneavoastră, nici altcineva nu poate dispune cu cine să merg.

2. Da, aveţi dreptate, cimitirele sunt fie în proprietatea parohiilor, fie sunt administrate de primării, dar asta nu mă împiedică să le vizitez, ca episcop al acestei eparhii, mai ales că ele sunt deservite de preoţii hirotoniţi de episcopi, nu de primari.

3. Cât despre un cimitir al Arhiepiscopiei, ce să vă spun? Până în prezent nu s-a reuşit acest lucru, ca de altfel multe altele ce nu s-au făcut de la Revoluţie încoace. Eu însă vă asigur că, nu peste mult timp, eparhia dumneavoastră va avea şi un astfel de cimitir.

4. Cine v-a spus că refuz să stau de vorbă cu preoții și cu credincioșii eparhiei cred că a glumit. Spun aceasta pentru că se poate verifica în registrul de la intrarea în clădirea Centrului Eparhial că, de la venirea mea ca episcop al acestei eparhii, ales canonic de Sfântul Sinod, nu de ..., aşa cum se preconiza, am primit în audienţă pe toţi preoţii şi credincioşii care au dorit.

5. Cât priveşte aşa zisele <plimbări> prin județul Suceava despre care faceţi vorbire cu reproş, de parcă judeţul Suceava ar fi proprietatea exclusivă a dumneavoastră, ele nu au fost făcute <din fuga mașinii>, după cum tendenţios afirmaţi, ci doar cu o anumită discreţie şi aceasta pentru că nu m-a interesat promovarea persoanei mele, ci starea de fapt a lucrurilor din eparhie. Şi, din păcate, cele 200 de vizite, pe lângă alte 700 efectuate la biserici, mănăstiri și schituri, au fost lămuritoare. Aţi mai afirmat şi altădată că evit să mă întâlnesc cu preoţii şi credincioşii şi că nu am făcut nicio slujbă în parohii. Doamne, ce frământări interesante mai aveţi? Mă întreb cum de mai puteţi dormi nopţile de grija acestor slujbe? Ştiţi, mă întrebaţi de parcă atunci când slujim la Arhiepiscopie sau pe la mănăstiri, credincioşii care participă la slujbe nu ar fi credincioşii parohiilor dumneavoastră?! Dar, staţi liniştit, după ce se va încheia şi cu pandemia aceasta prin care trece lumea și cu perioada restricțiilor, nu veți fi bucuros de cât de multe slujbe veți avea. Am experienţa slujbelor, chiar și a câte 250/an, dacă vă preocupă atât de mult liturghisirea mea. Şi, apoi, aş dori să-i văd pe oameni aşa frumoşi cum sunt, fără mască, fiindcă dintr-aceștia cu mască are ţara din belşug şi când nu este pandemie.

6. Folosiţi în preambulul întrebărilor dumneavoastră un text din Ioan 10, 1-5, care necesită câteva lămuriri. a. Nu am intrat în biserică prin podul acesteia, ca să apreciaţi că aş fi intrat ca <un fur şi tâlhar>, ci pe uşa de la altar, considerat a fi, prin prezenţa lui Hristos euharistic, locul cel mai sfânt al bisericii; b. În biserică, la slujbe, nu participă oi, ci persoane, care poartă chipul lui Dumnezeu în ele. Or oile rămân la statutul de necuvântătoare, nu de persoane; c. Furii și tâlharii despre care face vorbire parabola nădăjduiesc că au pierit din Arhiepiscopie în aceste 9 luni; sau cel puţin s-au împuținat. Cert este că au fost mulţi, nu puţini; d. Cât priveşte partea a doua a parabolei, concludentă rămâne situaţia misionară în care se află eparhia. Aşa că, din acest punct de vedere, nu mă simt vizat, ci ar cam trebui să vă puneţi ca ninivitenii câţiva saci de cenuşă în cap şi să vă pocăiţi, fără să părăsiţi Biserica, fiindcă sunt destui care au făcut-o în ultimii ani, apropos de <glasul păstorilor> la care faceţi referire.

Aş încheia, rugându-vă: 1. să inițiați, dacă este cazul, dezgunoierea cimitirului din parohia de care aparțineți şi să-i îndemnaţi şi pe alţii să o facă; 2. Să renunţaţi a împiedica lucrarea ierarhului precum odinioară Petru pe Hristos, – bănuiesc că ştiţi la ce mă refer, ca unul ce v-aţi arătat dibaci în mânuirea textelor scripturistice –, întrucât, chiar dacă veţi sta, vorba românului, <luntre şi punte>, nu voi renunţa la atribuţiile care îmi intră în fişa postului şi care la episcopi se numeşte Gramată; şi 3. Daţi-vă mai puţin cu părerea, pentru că vă lipseşte baza de date necesară unor observaţii pertinente; ori vă faceți că nu vedeți. Hristos a înviat!”

După circa trei zile de la publicarea răspunsului Arhiepiscopului Sucevei și Rădăuților, cel din urmă a primit un nou rând de reproșuri din partea altui enoriaș. De asemenea, răspunsul lui ÎPS Calinic a fost publicat în secțiunea „Răspunsul ierarhului”.

MESAJUL CETĂȚEANULUI C.G.

„Înaltpreasfinţia Voastră, cu deosebit respect, aș vrea să aduc înaintea dumneavoastră anumite aspecte observate de când sunteți Arhipăstorul Sucevei și Rădăuților (din păcate, pentru moment nu ați reușit să fiți și Arhipăstorul credincioșilor din cauza diverselor tehnici pe care le practicați).

Fiind obișnuiți cu Arhipăstorul nostru de suflet, IPS Pimen, care a dat dovadă de compasiune, înțelegere și ascultare față de învățăturile Sfintei noastre Biserici Ortodoxe și reușea prin blândețe și comunicare să soluționeze toate problemele iscate în comunitatea ortodoxă, ne-am trezit cu un doctor docent care nu ține cont de nimeni și nimic (se încearcă prin tot felul de cuvinte pompoase să arate cât de mult poate fi de neînțeles de credincioșii care în mare parte nu au reușit să aibă parte de o educație care să permită înțelegerea tuturor cuvintelor luate parcă din lucrări de doctorat).

Atât cât se poate, prin cuvinte simple, dar cu mare valoare pentru credincioși, IPS Pimen reușea să sădească în inimile fiecăruia dintre noi valorile creștine de care avem atât de mare nevoie în aceste vremuri tulburi.

Sper că aveți în vedere faptul că în arhiepiscopia în care ați fost numit, din păcate, avem o mare pondere de populație care aparține altor culte religioase și care se mărește pe zi ce trece, tocmai din lipsa unui arhipăstor blând care să inspire liniște și pace în arhiepiscopie.

Dincolo de marile schimbări care au fost efectuate la nivel de curte a Mănăstirii Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, care era precum o grădină și loc de rugăciune pentru credincioși, ați început o întreagă <revoluție> în întreaga arhiepiscopie. Vânătoarea pe care o faceți nu este deloc firească unui slujitor al Domnului, cu atât mai mult a unui arhiepiscop.

Așteptăm ca, în zile de duminică (adu-ți aminte de ziua Domnului și o cinstește) și sărbătoare să lăsați această vânătoare și să slujiți în mijlocul nostru, al credincioșilor.

Am observat că nu vă temeți de nimeni și nimic. La un moment dat, am citit în mediul on-line o scrisoare deschisa adresată IPS voastre cu privire la fondurile pe care le-ați luat cu japca de la parohii și cred că toți credincioșii sau preoții care solicită ajutor din partea arhiepiscopiei se vor lovi de un mare <Nu avem fonduri>.

Dacă tot avem parte de o dare de seama în mediul online, ce ați spune ca toate fondurile și donațiile către arhiepiscopie să fie făcute publice. Ce se întâmplă cu banii pe care îi aveți în posesie?

Posturile pe care le-ați scos la concurs văd că nu au niciun salariu (un preot la început de drum din ce credeți că ar putea să își întrețină familia și copiii în școli?)

Se cer tot mai multe preoților care sunt neputincioși din cauza faptului că cerințele sunt tot mai mari, lucrurile impuse (vin, cărți, colecte) trebuie plătite, iar din lipsa de fonduri ale parohiei preotii sunt cerșetorii dumneavoastră pentru a plăti aceste lucruri și a realiza tot ce le impuneți.

Pentru nimicul pe care <îl oferiți> preoților ar trebui să fiți mai îngăduitor. Dincolo de pregătirea de care un preot are nevoie pentru a fi un bun slujitor, este încărcat de contabilitate, curățenie.

În ultimul articol pe net am citit că sunteți nemulțumit de cimitire. Prin urmare, vă rog să vă ocupați personal, direcționând fonduri în acest sens. Nu dați numai ordine în parohii, ajutați și cu fonduri. Nimeni nu mai face nimic gratuit în zilele noastre, peste tot sunt necesari banii și nu puțini. Nu fiți domnitorul care pune boierii (preoții) să colecteze bani de la oameni.

Morții din cimitire nu sunt numai ai noștri, ci și ai dumneavoastră, ați fost numit peste toți să aveți grijă.

Sper să vă lumineze bunul Dumnezeu ... și în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților să fie pacea și înțelegerea de care avem mare nevoie. Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!

RĂSPUNSUL ÎPS CALINIC:

„Hristos a înviat! Stimate domnule, dacă aţi fi fost bine intenţionat și lucrător al virtuților creștine la care faceți atât de des referire, aţi fi constatat că în ultimele 9 luni, prin cele 18 sectoare ale Cancelariei Eparhiale, susţinute de părinţii protopopi ale celor cinci protopopiate, s-au realizat lucruri de necrezut.

1. Numai faptul că s-au obţinut fonduri de zeci de milioane de euro pentru ca din toamnă să se înceapă restaurarea ansamblului monastic <Sfântul Ioan cel Nou> – Monument UNESCO – înseamnă enorm de mult; ca să nu mai vorbim de multe alte lucrări foarte importante care s-au făcut în această perioadă. Dar, din păcate, se întrevede ca adevărat cuvântul scripturistic: <ochi au şi nu văd, urechi au şi nu aud ...> (Ieremia 5, 21; Iezechiel 12, 2; Matei 13, 14; Marcu 4, 12; Luca 8, 10; Ioan 12, 40; Fapte 28, 26; Romani 11, 8). Deschideţi Scriptura şi veţi putea citi versetele în integritatea lor. Consider că v-ar face bine şi, sigur, v-aţi regăsi. 

2. Spuneţi că <nu am reuşit să fiu Arhipăstorul credincioşilor din cauza diverselor tehnici pe care le practic>.

Sincer, chiar nu ştiu la ce tehnici vă referiţi. Poate la faptul că răspund doleanțelor credincioșilor, că primesc pe oricine în audiență, că mă îngrijesc să se săvârșească slujbe în orice parohie și filie, că îndemn la hărnicie, onestitate și bună credință sau că fac recomandări de bun simț? Probabil că la tehnicile astea vă referiţi. Nu? Că altele nu prea aş vedea care ar putea să fie. Banii eparhiei merg într-o singură pungă a eparhiei şi nu mai sunt posibile tehnici de sustragere a lor. Cât despre faptul că vizitez parohiile în duminici şi sărbători, acestea nu sunt tehnici de <vânare a cuiva>, ci, aşa cum v-am spus şi altă dată, fac parte din fişa postului. Mitropolitul Nicodim Munteanu slujea de 4 ori pe an. Astăzi, ierarhii Sfântului Sinod sunt un fel de parohi fără parohii; slujesc cu timp şi fără timp. Sigur, mi-ar fi mai comod să slujesc 2 ore Sfânta Liturghie în duminici şi sărbători decât să plec dimineaţa la orele 6 şi să mă întorc seara după Vecernie. Însă Marta şi Maria au fost surori!

3. Oricum, sunteţi o persoană care aveţi multe curiozităţi. Faptul că în duminici şi sărbători doriţi să fiu în mijlocul credincioşilor înseamnă că mă vreţi sub control. Or, scorpionii sunt greu de ţinut sub control. Dacă nu aş fi făcut vizite în parohii a doua şi a treia zi de Paşti, aş mai fi aflat că în eparhie nu s-a prea slujit?! Niciodată! Vedeţi? Şi vizitele îşi au rostul lor!

4. Spuneţi că <aţi observat că nu mă tem de nimeni și nimic>. Fals! Credeţi că dacă nu m-aş teme de Dumnezeu şi de Judecata Lui aş mai cere preoţilor CORECTITUDINE şi aş fi treaz din straja dimineţii şi până târziu în noapte? Nicidecum! Aş sta toată săptămâna în casă şi aş scrie cărţi şi m-aş duce duminica la slujbă după modelul ...  

5. Faptul că aţi constatat că <s-a început o întreagă «revoluție» în întreaga arhiepiscopie> nu face decât să mă bucure. Personal, m-aş bucura să vă ştiu parte din această revoluţie. Dar la mânia cu care îmi reproşaţi multe, s-ar putea să fiu primul executat!

6. Spuneţi că <pentru nimicul pe care «îl ofer» preoților ar trebui să fiu mai îngăduitor>. Nu am cum să fiu mai îngăduitor cu cei care îşi îngroapă morţii în gunoaie sau nu respectă demnitatea la care au fost chemați. Dacă dumneavoastră nu aţi constatat că acestei slujiri eparhiale ofer totul, ar trebui să treceţi puţin pe la oftalmolog.

7. Solicitaţi Centrului Eparhial fonduri pentru curăţenia în cimitire. Da, sunt de acord cu ce spuneţi, deşi cimitirul este al parohiei, nu al eparhiei, numai că nu-mi amintesc ca cineva să fi împărţit banii de la pomenirea morţilor din Postul Mare, sau pe cei din Sâmbetele moşilor de vară, de toamnă sau de iarnă, şi nici pe cei de la Paştile Blajinilor ori pe cei de pe înmormântări cu Centrul Eparhial! Aşa că fiecare să poarte grijă aşa cum se cuvine de parohia şi cimitirul acesteia.

8. Faptul că eparhia este hibridă confesional nu mi se poate imputa mie; nu am conştiinţa încărcată!

9. Stimate domnule, vă mulţumesc pentru rugăciunea cu care v-aţi încheiat mustrătorul cuvânt şi vă asigur că eu sunt un iubitor de pace şi întelegere, însă cu un singur preţ, numit bună rânduială!

Ce intră în această bună rânduială? Biserici şi slujbe frumoase, cimitire îngrijite, case parohiale şi de prăznuire, capele mortuare, clopotniţe şi muzee pe măsura bisericilor, activităţi cu tineretul, activităţi culturale, pastoral-misionare şi filantropice etc. Oare cer aşa de mult?! Sau e greșit!? Hristos a înviat!”

IMAGINEA ESTE INFORMATIVĂ. FOTOGRAFIA NU ESTE REALIZATĂ LA CIMITIRUL MENȚIONAT ÎN ARTICOL.

sursa foto: timponline.ro

Comentarii

Petru Andrei Boghean

17.05.2021 01:49

Foarte frumoase răspunsuri ale ÎPS Calinic!
Îmi place energia și modul în care își face cu adevărat treaba. Nici nu știam până acum cu ce se ocupa mai exact un arhiepiscop. Acum lucrurile sunt transparente și pe mulți îi deranjează. Felicitări pentru treaba excelentă!

Adauga comentariu